8. mai 2021 - markering ved minnesmerkene i Sørum

Publisert av RH Nettredaktør den 09.05.21. Oppdatert 25.08.22.

Hver 8. mai har Blaker og Sørum Historielag blomsternedleggelse ved de fire minnesmerkene i Sørum. Det er fortsatt viktig å markere denne betydningsfulle frihetsdagen i Norge.

Disse blomstermarkeringene i nasjonalfarger er mulig takket være Borger Hansens fond, som forvaltes av Historielaget. Kåre Petter Hansen, donators sønn, representerer donator sammen med 8. mai-komitéens medlemmer Haakon Sandbraaten, Dag-Einar Hellerud og Kåre A. Bøhler. Borger Hansen tjenestegjorde i Milorgs Sørum-avdeling, derfor står det på blomsterbåndene «D12 Område 1215 - Hjemmestyrkene 1940-45».

Bildet over viser foran fra v. Halvard Evensen Merlid, nevø til Halvard Merlid, og Toril Andresen, barnebarn til Thorleif Leonard Andresen. Bak: Lillian Mobæk, Kåre Petter Hansen, Lesmel, sønn til Kåre Petter, Ole Evensen, og Kåre A. Bøhler. Foto: Rigmor Johnsen.

Les mer om 8. mai-markeringene i Sørum på Blaker og Sørum Historielags hjemmeside